Puja les teves defenses: Aliments i complements naturals per combatre refredats i grip

Puja les teves defenses: Aliments i complements naturals per combatre refredats i grip

Per aquestes dates el nostre sistema immunitari es devil·lita i cal enfortir el sistema immunitari. Però, què és exactament? Són òrgans, teixits i cèl·lules que ens ajuden a protegir l’organisme, evitant que els agents patògens -als quals estem exposats constantment- proliferin i causin infecció. Per a lluitar contra aquests agents ja que això requereix molta energia i, per això, quan estem cansats, tenim més tendència a emmalaltir. Per això, és molt important mantenir uns bons hàbits i una alimentació adequada que mantinguin fort el nostre terreny.

Hi ha alguns aliments que concretament tenen una gran afinitat amb el sistema immunitari, i l’estimulen: Aquests són els bolets (xiitaque, maitaque i reishi) aquests potencien el sistema immune, són increïblement efectius i tenen propietats antivirals reconegudes. Els podem fer servir a la cuina fàcilment: en sopes, cremes, arrossos, saltats o també com a complement en forma de càpsules.

Per a enfortir el sistema respiratori tindríem l’all, la ceba, la pera i el jengibre. I els Aliments rics en vitamina C, com el julivert, els pebrots crus, les crucíferes, els créixens i els cítrics. Ajuden a estimular el sistema immune i a més, és broncodilatadora. No obstant això, desapareix fàcilment dels aliments pel contacte amb l’oxigen, amb la calor o amb la llum. Així que hem de procurar no coure’ls massa i recórrer principalment al vapor. També és important recordar que certs hàbits -com fumar o fer esport- i certs fàrmacs -com els anticonceptius, l’ibuprofè o el paracetamol- augmenten la despesa de vitamina C.

La vitamina C també es pot prendre en complement  (comprimits efervescents, càpsules granulades per dissoldre en aigua o també líquida).  Ens pot ajudar en estats gripals com a tractament de xoc i en manteniment o preventiu. Com també és ideal per a absorbir nutrients i com a antioxidant.

Els Probiòtics afavoreixen un equilibri en benefici de la flora intestinal saludable i que no propiciï que s’instal·lin organismes patògens. Com ja sabem, si cuidem la mucosa intestinal, reforcem la porta d’entrada al nostre organisme i també preservem la resta de mucoses, totes vinculades estretament, però especialment la intestinal i la respiratòria. A més, recordem que al tub digestiu hi ha una gran proporció de la producció immunitària. Entre els aliments probiòtics que podem incorporar hi ha el quefir d’aigua, el te kombutxa, la pruna umeboshi, el vinagre de sidra de poma cru, les verdures crues fermentades com el xucrut (sense pasteuritzar!). Però també es poden prendre probiòtics com a complement en forma de ferments liofilitzats en sobres, càpsules, o vials.

Quan ja tenim mocs cal evitar els lactis. S’ha vist que els lactis augmenten la producció de moc i donen molta feina a l’organisme, ja que afavoreixen la permeabilitat intestinal i són proinflamatoris.

A part de la vitamina C trobem altres complements que ens poden ajudar al nostre sistema immunològic; com el pròpolis, l’equinàcea i la gelea reial.

Per als més petits, l’ús de la fitoteràpia és molt efectiu i -més d’una vegada- estalvia administrar medicaments que sobrecarreguen el fetge i desestabilitzen la flora intestinal.

Els complements citats anteriorment són també aptes per als nens; però cal ajustar la dosi segons edat i pes i preferències a l’hora d’elegir les presentacions. Podem trobar comprimits masticables, xarops o vials.