Aprenem a llegir les etiquetes?

Aprenem a llegir les etiquetes?

Aquesta setmana a Ràdio La Selva hem parlat de l’etiquetatge en els aliments. Hi podem trobar informació indispensable per a saber elegir bé el que ens convé comprar. Hauríem de tenir uns moments i si sabem que hem de tenir en compte sempre és més fàcil.

Primer de tot veurem tots els ingredients que conté el producte. Ordenats per quantitat, és a dir el primer sempre és l’ingredient que més percentatge té el producte. I en negreta o amb una altre tipologia tenim marcats els ingredients al·lèrgens.

Cal tenir en compte que el sucre de vegades el tenim camuflat amb diferents noms: dextrosa, xarop de glucosa, sacarosa o sirop de blat o de blat de moro. El sucre és una substància amb molts efectes negatius per a la salut i molts cops en prenem sense adonar-nos-en.

En el cas dels additius els podem identificar per nom o per codi E+un número. Com per exemple E321 el glutamat monosodi; un potenciador de sabor. Els problemes principals de salut que s’han vinculat són danys neurològics, infertilitat, asma i obesitat. Hi ha una forta controvèrsia entorn d’aquest tema i encara no hi ha resultats definitius. Però el que sí s’han trobat són casos de sensibilitat al GMS; és real i la seva simptomatologia pot variar entre mal de cap, acceleració cardíaca, nerviosisme, tensió muscular, entumiment i/o formiguejos, debilitat, sufocacions, entre altres. Cal anar en compte i no sobrecarregar el nostre cos amb aquesta substància.

En segon lloc, tenim la informació nutricional. On veurem la quantitat de nutrients per 100 gr de producte o per ració. El més important d’aquesta secció és els sucres que hi ha dins els hidrats de carboni ja que allí trobem els simples però també els afegits.

Els greixos trans no apareixen en les etiquetes! Estan especificats com a “greixos hidrogenats”.  En l’organisme tenen un efecte molt negatiu ja que augmenten els nivells de LDL (colesterol dolent) i triglicèrids i també redueixen el nivell de HDL (colesterol bo) en sang, afavorint el risc de patir malalties coronàries.

Per acabar, les persones amb intoleràncies cal que no tan sols es fixin en els logos dels al·lèrgens, com és el conegut l’espiga de blat tatxada (sense gluten) o la V de producte vegà. Entre d’altres… Si no que també cal que mirin en la frase “poden contenir traces” ja que allí sabrem aquells ingredients que per contaminació conté el producte. Si no ho especifica podem estar tranquils.

Recomanem per a mantenir una bona salut que els productes que consumin diàriament no continguin més de cinc ingredients i al ser ecològics estan lliures d’additius.